vrijdag 15 november 2013

Loslaten is niet hetzelfde als opgeven!

Eén van de moeilijkste dingen is om iets  los te laten (vind ik). Zeker als het om heftige dingen gaat. Ik schiet nou nog weleens in de vechtmodus als er zich iets onverwachts voordoet of als de angst dat het allemaal niet gaat lukken of niets gaat worden me omklemt. Dan denk ik weer terug aan hetgeen ik vorig jaar geleerd heb:  "Laat het los, dan valt alles vanzelf op zijn plek" en herhaal ik voor mezelf (essentieel, want dat wist ik eerst niet): "Loslaten is niet hetzelfde als opgeven!". Je laat simpelweg alles op zijn plek vallen. Dat gebeurt uiteindelijk toch wel. Je kunt toch ook niet een sneeuwvlok opvangen en ergens anders neer laten komen? Nee, dan is deze allang gesmolten. Laat het gewoon gebeuren, dat is niet altijd makkelijk en niet altijd leuk, maar ook die dingen gebeuren in het leven. Door het los te laten, gaan die vervelende momenten en gedachten veel sneller weg dan wanneer je gaat vechten en je ze dus onbewust laat groeien door ze aandacht te geven.

'Toevallig' las ik vorige week onderstaand stukje van Annemarie Postma (essentiecoach) in Libelle Balance (januari 2013):

"Veel mensen verwarren onderdrukken of wegstoppen met loslaten. Maar als je negatieve gevoelens wegduwt, betekent dat niet dat ze uit je systeem zijn. Daarom is het zo belangrijk om die emoties écht los te laten. Niet door ze te vergoelijken of te ontkennen, maar door ze er zonder oordeel te laten zijn. Je zegt feitelijk tegen jezelf: niets aan mij hoeft ontkend te worden. ook dit is op dit moment deel van mij. 'Ik laat het los' betekent niet 'ik wil van dit gevoel af'. Het betekent dat je je waardeoordeel over dat gevoel loslaat. Sta jezelf toe een heel mens te zijn, met alle positieve én negatieve kanten die daarbij horen. Licht en schaduw vormen een geheel. Mag de ene helft van jezelf er wel zijn en de andere helft niet, dan kost je dat veel energie. [...] Door een negatief gevoel toestemming te geven er te zijn, verliest het zijn destructieve kracht. Loslaten doe je niet door te wensen dat je ergens vanaf komt, maar door een bepaald gevoel juist toe te laten. Alleen zo verliest je schaduwkant aan kracht."

Nou, dat dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter: