woensdag 16 oktober 2013

Vuur van binnen

Heb weer heerlijke inspiratie geput uit een mooi boek: Lichter Leven van Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen (zie de cursieve stukken tekst).

"Het gaat uiteindelijk om de betekenis van de boodschap en niet om de vorm waarin deze aan je verkondigd is."

Deze zin sprak mij enorm aan. Nee, de vorm waarin iets aan je verkondigd wordt is zeker niet altijd leuk. Dat kan ik wel beamen na de afgelopen jaren, maar de boodschap die ik eruit heb gehaald is zeker wel belangrijk en waardevol. Het heeft me immers weer in contact gebracht met mijzelf. Heb je ook weleens het gevoel gehad jezelf kwijt te zijn, maar snapte je niet echt wat je daar nou eigenlijk mee bedoelde? Je bent toch gewoon jezelf? Alleen zo voelt dat dan niet. Mijn ervaring is dat je het antwoord niet buiten jezelf moet zoeken. Je kunt jezelf niet vinden in je omgeving. De enige plek waar jij jezelf bevindt is IN jezelf. Het fijne is als je dat ervaart, dat je weet (en jezelf daar aan kan herinneren als je even weer van het pad afraakt) dat je nooit jezelf (volledig) kwijt kan raken. De oplossing ligt in jezelf. Het is zeg maar een soort vuur van binnen en dat is soms een waakvlammetje, daarom voel je het niet en zie je het niet. De manier om dit vlammetje te voeden en het weer een vuur te laten worden is het aandacht geven. Het belangrijkste om dit te begrijpen is om het te ervaren, dan weet je wat ik bedoel en kan je het ook echt daadwerkelijk aandacht geven en kan het vuur zeg maar oplaaien en voel je je weer in element en ‘dichter bij jezelf'. Makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Ik voelde deze overtuiging heel sterk nadat ik een aantal keren bij de haptonoom ben geweest. Dat is al weer een tijd geleden en soms heb ik het ook wel weer even moeilijk, maar ik weet waar ik moet zijn, bij mezelf. :-)

"Ik gloei van binnen
Sinds ik weet
dat ik altijd bij mij ben
en blijf
dat ik een kaarsje kan aansteken
zelfs als de zon schijnt,
dat ik het hartje van mijn hartje ben."

In het boek stonden ook nog een zevental tips, om jezelf iedere dag of wanneer nodig even aan te herinneren:
  1. Zorg ervoor dat je iedere dag geaard bent (ik sta altijd in contact met de aarde)
  2. Erken je emoties (mijn emoties mogen er zijn)
  3. Herken jezelf in anderen (ik vind het eenvoudig om er voor de ander te zijn)
  4. Wees lief voor jezelf (mijn grootste liefde ben ikzelf)
  5. Spreek uit je hart (vandaag klinkt mijn eigen stem overtuigend en zuiver)
  6. Sus de tijd (vandaag doe ik alles in het tempo dat bij mij past)
  7. Schitter, wanneer je maar wilt en vooral in het donker (ik schitter zoals alleen ik dat kan en ik draag het licht stralend)
Mooie woorden die je als affirmaties kunt gebruiken en gedurende de dag of wanneer nodig even herhaald voor jezelf. Of om tijdens je meditatie op te zeggen. Net waar jij ze nodig hebt. En als het dan toch even tegenzit of je jezelf weer aan het veroordelen bent (kunnen jullie dat ook zo goed?) zet dan een glimlach op en zeg:
"Ik ben perfect
Ik ben de perfecte ik
Zo, dat licht op"
 
Niemand die dat kan weerleggen toch? Iedereen is uniek, iedereen heeft zijn of haar eigen talenten en iedereen is zijn of haar perfecte ik. Je hoeft er alleen maar in te geloven. Vindt het vuur in jezelf! Of heb jij het al gevonden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter: